دستور العمل رسیدگی به تخلفات کاربران “میزبان”

مقدمه :

در راستای تشریح ماده 2 قرارداد الکترونیکی منعقده فی ما بین صائب خانزاده مالک دامنه mzbn.ir با نام اختصاری « میزبان» با کاربران، و استناد پذیری ماده ۶ قرارداد مذکور، دستورالعمل حاضر تدوین و به کلیه ی کاربران ابلاغ می گردد . “میزبان” تنها تشخیص دهنده تخطی از شرایط مندرج می باشد. و مسئولیت محتوای درج شده در سرویس تامین شدۀ کاربر ویا متصل به دامنه کاربری میزبان تماما بر عهده کاربر است . این مسئولیت شامل موارد تخلف عمد وسهو ویا مواردی که توسط اشخاص ثالث نیز انجام می پذیرد خواهد بود.

مفاد دستورالعمل :

ماده 1 – زمانی که “میزبان” از تخطی یک کاربر از شرایط مندرج اطلاع پیدا می کند نسبت به بررسی فنی و یا حقوقی موضوع اقدام خواهد کرد در این زمان ممکن است برای جلوگیری از ادامه تخلف سرویس کاربر به صورت موقت قطع گردد.

ماده 2 – پس از تکمیل بررسی ها در موارد ماده قبل ، “میزبان” بسته به نوع تخلف مجاز به محدودسازی، تعلیق یا قطع سرویس خاطی خواهد بود . و کاربر مسول جبران خسارت وارده به “میزبان” می باشد.

ماده 3 – “میزبان” در صورت لزوم حق پیگرد قانونی متخلف را نیز برای خود محفوظ می دارد. هر گونه عملی که در اینجا به آن اشاره نشده باشد اما از نظر قوانین جاری کشور ایران یا کشور محل قرارگیری سرورها خلاف باشد نیز تخلف از شرایط خدمات محسوب می گردد.

ماده 4- “میزبان” هیچگونه وجهی به کاربر متخلف از شرایط خدمات تحت هر عنوان مانند ادعای خسارت یا هزینه مدت باقیمانده سرویس پرداخت نخواهد نمود. همچنین کاربر متخلف مسئول جبران خسارت وارده به “میزبان” خواهد بود.

ماده 5 ) تخلفاتی که موجب اخطار یا تذکر کتبی خواهد بود

1-5 – “میزبان” در کلیه ی موارد حق قطع سرویس را حتی بدون هیچ اخطار قبلی و یا اجتناب از سرویس دهی را دارد اما به دلیل رعایت اصول مشتری مداری در موارد زیر قبل از قطع سرویس به کاربر تذکر کتبی می دهد.

2-5 – چنانچه متقاضی در موارد خواسته شده از طرف میزبان از تحویل مدارک امتناع نماید و همچنین سرویس مشترک فعال گردیده باشد.

3-5- مغایرت اطلاعات ثبت نامی در سایت و مدارک هویتی واقعی

ماده 6- تخطی از هر یک از شرایط درج شده در ذیل موجب تعلیق سرویس می شود.

1-6- استفاده از نرم افزارهای بدون رعایت حق کپی رایت ایران و بین المللی.

2-6- نصب ویا استفاده برنامه ای که موجب اختلال در عملکرد سرور گردد.

3-6- استفاده از ربات تلگرم غیر مجاز بوده و در صورتی که به هر شکل از ربات تلگرام استفاده نمایید سرویس بدون اطلاع معلق خواهد شد.

4-6- در کلیه سرویس هاست اشتراکی نامحدودامکان آپلود فایل های zip ، rar ، pdf ، صوتی ، تصویری غیر مجاز بوده و در صورت مشاهده سرویس مورد نظر بدون اطلاع معلق خواهد شد.

5-6-کاربر مجاز به استفاده از کدهای مخرب مانند انواع ویروسها و یا سورس هایی که موجب آلودگی یا پایین آمدن امنیت سرور گردد نمی باشد.

6-6- استفاده از برنامه های ضعیف نگارشی که موجب نفوذ به سرویس وسایر سرویسهای دیگرشرکت وسایر کاربران گردد.

7-6- وجود فایلهای حاوی ویروس عمدا ویا سهوا در فضای سرویس مورد کاربری

8-6- ارسال هرزنامه (Spam ) عمدا ویا سهوا (ملاک، گزارش Spam cop یا سایتهای مشابه و یا بررسی تیم فنی شرکت می باشد) حتی اگر از سرویس میل سرویس دهنده ثالثی استفاده شده باشد.

9-6- ارسال ایمیل بصورت گروهی و تعداد بالا (حداکثر 1000 ایمیل در روز و 50 ایمیل در 10 دقیقه مجاز می باشد به شرط آنکه کلیه گیرندگان ایمیلها، خودشان درخواست دریافت ایمیل از کاربر را داشته و آدرس و توضیح نحوه لغو عضویت به زبان انگلیسی در متن ایمیل وجود داشته باشد.)

10-6-گزارش فنی شرکت و یا IDC که سرور میزبانی در آن می باشد نسبت به انجام اعمال مغایر قانون شرکت.

11-6- عدم رعایت قانون جرائم رایانه ای جمهوری اسلامی ایران (کاربر موظف به کسب اطلاع کامل در مورد این قانون می باشد)

12-6- انجام فعالیتهایی که به هر شکل موجب اختلال در ارائه خدمات شرکت به کاربر و یا سایر کاربران گردد.

13-6- استفاده از سرویس جهت ایجاد اختلال و یا نفوذ در سیستمهای اشخاص ثالث.

14- 6- راه اندازی mail server Open relay.

15-6- انجام فعالیت IRC

16-6- عدم رعایت محدوده استفاده از منابع تخصیص یافته در هر سرویس.

17-6- چنانچه متقاضی در موارد خواسته شده از طرف میزبان از تحویل مدارک امتناع نماید و همچنین سرویس مشترک فعال گردیده باشد میزبان میتواند به صورت یکطرفه سرویس های ارائه شده به کاربر را تعلیق نماید.

18-6- “میزبان” مجاز به عدم سرویس دهی به کاربرانی است که در سرویس های زیادی ایجاد مشکل می کنند. (کسانی که دارای چندین سرویس هستند)

ماده 7- میزبان در صورت تجاوز منابع سرویس کاربر از حدود تعیین شده، حق قطع سرویس بدون اخطار قبلی تا تعیین وضعیت را خواهد داشت و مراتب را به اطلاع کاربر خواهد رساند. در این صورت، شرکت، پس از ارتقا سرویس توسط کاربر ویا کاهش مصرف، اقدام به ارائه سرویس دهی خواهد نمود.

ماده 8- در صورتیکه کاربر در استفاده از برخی منابع که قابل اندازه گیری نیستند از حد استاندارد سرویس تجاوز نماید به تشخیص بخش فنی، شرکت حق قطع سرویس تا تعیین تکلیف جدید را دارد.

ماده 9- میزبان برطبق قانون موظف است در صورت برخورد با موارد مجرمانه نسبت به انسداد سرویسها واقامه دعوا وارائه اطلاعات کاربر که محتوای مجرمانه در سرویس خود ویا در سرویس متصل به دامنه خود را دارد به مراجع قضائی اقدام نماید.

ماده 10- میزبان این حق را برای خود محفوظ می دارد که استفاده از خدمات و محصولات را بررسی نموده و به اختیار خود آنرا لغو نماید. به عبارت دیگر میزبان مجاز است دسترسی کاربر به خدمات و محصولات را در هر زمان و به هر دلیل بدون اطلاع قبلی قطع و یا مسدود نماید.

ماده 11- چنانچه استفاده مشترک از محصولات و خدمات منجر به اقدام و یا تهدید قانونی علیه میزبان ، مدیر و یا یکی از مدیران شود، میزبان مجاز خواهد بود بدون در نظر گرفتن نتیجه این اقدامات، به ادامه سرویس دهی به کاربر خود خاتمه دهد.

ماده 12- میزبان برطبق قانون موظف است در صورت برخورد با موارد مجرمانه نسبت به انسداد سرویسها واقامه دعوا وارائه اطلاعات کاربر که محتوای مجرمانه در سرویس خود ویا در سرویس متصل به دامنه خود را دارد به مراجع قضائی اقدام نماید.

ماده 13 – تخلفاتی که موجب مسدودی دایم یا حذف پنل کاربری خواهد شد. و با کاربر بر طبق قانون برخورد می گردد.

1-13- ارسال یا اجرای فایلهای اجرایی مانند فایلهایی با پسوند exe , com , bat , vbsو امثالهم و در صورت وجود این فایلها بدون اخطار از فضای کاربر حذف می شود.

2-13- مختل كردن امنیت سیستم یا شبكه. در صورت بروز چنین مسائلی شرکت حق پیگرد قانونی و شکایت از متخلف به مراجع قانونی را محفوظ می دارد. نمونه هایی از اختلال در امنیت سیستم یا شبكه شامل موارد ذیل می شود: دسترسی یا استفاده غیر مجاز از داده ها، سیستم یا شبكه، از جمله هر گونه تلاش برای جستجو، اسكن یا آزمایش آسیب پذیری یك سیستم یا شبكه، مداخله در خدمات ارائه شده به هر كاربر، میزبان یا شبكه، شامل: تلاش برای دسترسی به اطلاعات نامه های الكترونیكی، تلاش عامدانه برای پر كردن فضای یك سیستم، تلاش برای تغییر و یا حذف اطلاعات وب سایتها بدون مجوز از مالکان آنها و …

3-13- هرگونه نقض حقوق مالکیت اشخاص ثالث اعم از مادی و معنوی و یا سوء استفاده از برند و عرضه هرگونه کالای دستکاری شده و استفاده شده

4-13- انجام هرگونه فعالیت متقلبانه

5- 13- در صورت نقض تعهدنامه کاربران در زمان ایجاد اختلال یا عدم رعایت قوانین بیش از سه بار “میزبان” مجاز به تعلیق سرویس خواهد بود.

ماده 14- سرویسهای شرکت می بایست در جهت مقاصد قانونی استفاده گردد. انتقال، نگهداری یا انتشار هر گونه اطلاعات یا داده که مخالف هر قانون اجرایی باشد یا مستقیما به تخلف از قانون خاصی کمک کند ممنوع است. این مورد می تواند شامل موارد زیر باشد (البته محدود به موارد زیر نیست)

1- 14- قرار دادن هرگونه داده تحت پوشش قانون کپی رایت بدون مجوز

2- 14- استفاده غیر مجاز از علائم تجاری دیگران

3- 14- استفاده غیر مجاز از لوگو های دیگران

4-14- هرگونه تخلف از قانون جرایم رایانه ای ایران

5- 14- اهانت به هر شخص، گروه، سازمان، قوم یا کشور

6- 14- انتشار اکاذیب علیه دیگران

7- 14-کلاهبرداری های اینترنتی و هرگونه عاملی که موجب فریب بازدیدکنندگان شود

8-14- سایتهای فعال در زمینه HYIP ویا دارای سیستم هرمی

9-14- فروش یا تبلیغ هرگونه کالا یا خدمات غیر مجاز طبق قوانین جاری ایران و کشوری که سرورها در آن قرار دارد.

10- 14- سایتهای مرتبط یا حامی گروههای شناخته شده تروریست بین المللی

11- 14- استفاده از سرویس های میزبان برای نگهداری، ارسال، نمایش، انتقال، تبلیغ یا هر عمل مشابه بر روی داده های مرتبط با مسائل جنسی به هر شکل

ماده 15- چنانچه میزبان به علت استفاده غیرقانونی کاربر از خدمات و محصولات و یا به دلیل ارسال هرزنامه(spam) و یا موارد غیر اخلاقی؛ اطلاعات کاربر را حذف و یا اقدامات اصلاحی انجام دهد، هیچگونه وجهی قابل استرداد به کاربر نخواهد بود.

ماده 16- میزبان حق آشکار ساختن هرگونه اطلاعات را برای اجرای قوانین، مقررات و بطور کلی روال قانونی و درخواست دستگاه های قضایی و دولتی، ضروری می داند و همچنین حق ویرایش، رد، ارسال یا حذف هرگونه موارد یا اطلاعات را به صورت کلی یا جزئی به صلاحدید میزبان در هر زمان برای خود محفوظ می دارد.

ماده 17- موارد احتمالی مانند مسدود شدن سرویس، و یا از دست رفتن اطلاعات و Downtime

1-17- بدیهی است که احتمال مسدود شدن هاست به دلیل ارسال ایمیل های اسپم یا مصرف بیش از حد منابع و یا در دسترس نبودن سایت ها به دلیل مشکلات احتمالی در تمامی هاستینگ ها وجود دارد، همچنین احتمال از دست رفتن اطلاعات کاربران یا ایجاد مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری برای سرور ها به صورت خواسته یا ناخواسته وجود دارد، میزبان سعی دارد با تهیه بک آپ از سرویس ها این مشکلات را به حد اقل برساند اما به هیچ عنوان هیچگونه تعهدی در این زمینه وجود ندارد و تمامی کاربران موظف به تهیه یک نسخه پشتیبان از سرویس های خود در جایی به غیر از سرور ها و تجهیزات میزبان هستند.

2-17- در صورت بروز هر مشکل و عدم توانایی بازگرداندن اطلاعات از آرشیو بکاپ هیچگونه اعتراضی مورد قبول واقع نخواهد بود.

3-17- میزبانی سرویس هایی که با حملات ddos روبرو هستند بر روی پهنای باند اینترنت میسر نمی باشد و کاربر موظف به استفاده از شبکه اینترانت برای سرویس خود می باشد. کلیه هزینه ها و خسارات ناشی از حملات dos ( اعم از اقدام به حمله و یا دریافت حمله ) شامل هزینه های ترافیک مصرفی و هزینه های نیروی انسانی درگیر در مسئله بر عهده کاربر می باشد. لازم به توضیح است که در صورت نیاز با تشخیص میزبان و پس از وقوع چنین حملاتی سرویس مسدود می گردد و کاربر دیگر امکان استفاده از سرویس را دارا نخواهد بود.

4-17- کاربر در انتخاب سرویس می بایست متناسب با نیاز خود اقدام نماید و در مورد سرورهای مجازی، میزبان قادر خواهد بود جهت جلوگیری از مزاحمت ها و آسیب های احتمالی برای دیگر کاربران ،از ادامه خدمات رسانی به کاربران پرمصرف خودداری نماید.

ماده 18- لغو ثبت ‌نام ‌دامنه، انتقال و تغییرات نام‌ دامنه

1-18- میزبان بر طبق شرایط و اوضاع ‌و احوال مشروحه ذیل مبادرت به لغو، انتقال یا ایجاد تغییرات در ثبت نام ‌دامنه خواهد کرد:

2- 18- وصول دستور مقتضی به صورت کتبی یا الکترونیک از سوی دارنده یا نماینده مجاز دارنده جهت اقدام، با رعایت مقررات مندرج در سند حاضر

3-18- وصول دستور دادگاه یا مرجع داوری صالحه مبنی بر الزام به اقدام تغییر دامنه

4-18- وصول تصمیم متخذه از سوی هیأت رسیدگی داوری مبنی بر الزام به اقدام بر طبق رسیدگی انجام ‌شده که دارنده امتیاز طرفی از آن بوده و بر طبق سیاست‌ نامه حل اختلاف صورت پذیرفته است.

5- 18- همچنین میزبان می‌تواند مطابق با شرایط مندرج در موافقتنامه ثبت یا سایر الزامات قانونی مبادرت به لغو، انتقال یا اعمال تغییرات در ثبت نام ‌دامنه نماید.

ماده 19- پیگیری قضائی وب سایت های فیلتر شده و دستورات ارسالی از سمت کارگروه مصادیق محتوای مجرمانه

ماده 20- میزبان مجاز به ارسال مشخصات فردی به مراجع ذیصلاح قضائی است.